2012. december 12., szerda

Olyan mint a YouTube, csak élő

Na, ha egy ilyen sztorit szeretnél kitalálni, bőven el kell engedni a fantáziádat. Következő a sikerrecept: végy két vállalkozószellemű amerikai katonát, akik szeretnék elősegíteni az Iraki háborúban szolgáló barátaik kommunikációját a szeretteikkel, keverj bele magyar fejlesztőket, öntsd őket a Szilícium-völgyben lévő nagy fazékba, ott majd akad aki tüzet rak alá, aztán pár év múlva már arra leszel figyelmes, hogy Snoop Dogg, Barack Obama, vagy Hillary Clinton használja a szolgáltatásodat.

Dr. Fehér Gyula cége a kétezres évek elején fejlesztett egy partyfotós weboldalt két amerikai katonának, John Ham-nek és Brad Hunstable-nek, akik együtt jártak iskolába a United States Military Academy-re. Megcsinálták, kifizették, eltűntek. Kitört az iraki háború, egyikőjüket hirtelen pont oda, a másikat egy támaszpontra vezényelték. Partyfotós cucc befejez.


Az urak aztán leszereltek, polgári karrierbe fogtak, majd elunva a hagyományos vonalat, ismét megkeresték Fehér Gyulát, hogy közösen építsenek vállalkozást. 2006-ban megalapították a Ustream céget, ami 2007 márciusában indult publikus béta verziójával. Video streaminggel foglalkoznak, vagy ahogy az amerikai alapítók fogalmaznak, a szolgáltatás "olyan, mint a YouTube, csak élő videók vannak rajta".  Már 2007-ben elnyertek egy rangos díjat a TechCrunch és a CNet.com közös válogatásában, melynek díjátadója gyakorlatilag egy startup expó. Mégse itt szedték össze a tőkét, hanem konkrétan úgy, hogy az amerikai cégtársak házaltak az ötlettel. Aztán először összejött néhány millió dollár, majd a DCM Capital beletett 11 milliót.

A 2008-as amerikai elnökválasztás szinte minden főbb jelöltje használta a Ustream csatornáját kommunikációjában. Igen, két éves volt a cég mindössze akkor. Azóta is rengeteg ismert ember alkalmazza. Két perc alatt ugyanis bárki elkezdhet sugározni a világba a szolgáltatás segítségével. Tehát már nem csak arra van lehetőségünk, hogy saját újságunk legyen (blog), vagy felvett videóinkat megnézhessék az emberek (YouTube), hanem arra is, hogy élőben "tévéközvetítsünk" valamit azoknak, akiket ez érdekel, bárhol a világon.

Míg a cég üzleti vezetését, globális pénzügyeit, marketingjét az amerikai központ végzi, a termékfejlesztés viszont teljes egészében Magyarországon zajlik, közel 100 fős csapattal. A kiszolgált felhasználók száma a világban 60 millió.

Egy közelmúltbeli PC World intjerjúban a cégkultúráról is nyilatkozott Fehér Gyula: "Nincsenek felesleges hierarchiák, szabályok, mint egy jóval nagyobb vállalatnál. Gyors és reszponzív fejlesztés folyik, és az egész cég lapos felépítésű, ahol a hatékonyság és a közös munka van fókuszban".

Az internetes üzlet és a nemzetközi kapcsolatépítés tehát megteremti annak lehetőségét, hogy amit itt Óbudán gyártanak jó magyar szakemberek, azzal a világpiacra jussanak, és még az amerikai elnök is felhasználójuk legyen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése